søndag 31. mars 2013

No knead bread del 2

Deigen har vokst seg
stor og fin:)


Den har stått til heving
i ca 18 timer.


Tømte den ut på et bakepapir med masse mel på.


Ny jerngryte og hjemstrikkede grytekluter
fra lenapenas verden - som jeg var så
heldig å vinne i en giveaway hun hadde for en stund siden.


Har brettet deigen utenfra og innover med slikkepott.
Etter brettinga skulle egentlig deigen hvile
på bakepapiret med hevebollen over seg
en times tid...
Men det glemte jeg i min iver og la den rett i gryta,
som var varmet opp inni stekovnen.
Stekte brødet på 250 grader i 30 minutter - med lokk på gryta.
Etter 30 minutter skrudde jeg ovnen ned til 230 grader, tok av lokket og
stekte i 15 minutter til.


Her er det endelige resultatet.
Fineste brødet jeg noensinne har bakt.
Godt smakte det også.
Kommer nok til å bake mange slike brød.
Ikke noe søl, ingen deig på fingrene
og nesten ikke oppvask:)
Bakelykke.

Brødinspirasjonen fant jeg her:



Bakte litt i kveld også.
Pizza stekt på stenplate.
Deilig med påskefri og masse overskudd, da
blir det mye god mat i magen...

6 kommentarer:

  1. Det ser helt perfekt ut ! Har så lyst på en sånn gryte. Har bakt brød på samme måte - men det var denne gryta da :-) pizzaen også ser god ut , og sterk akkurat som jeg liker :-)
    Ønsker deg en fin uke og nyt resten av påsken.

    Klem fra Monica

    SvarSlett
  2. Å det brødet ser jo helt hærlig ut. Må lete litt i mine veldig ryddige skap.... og se om jeg har slik gryte å steke dette i. For slik må jeg prøve også. Hater deig under neglene og på fingrene så slik brød er jo perfekt. Takk for oppskriften!!

    SvarSlett
  3. Hei der!!
    1000 takk for koselig kommentar!! Veldig gøy at du vil følge meg!!
    Dette brødet kommer jeg garantert til å prøve!! Ser og høres så godt ut!
    Følger gjerne deg!!
    Klem Siri

    SvarSlett
  4. DET brødet ser heilt fantastisk ut !
    Kanskje eg skal prøve, men går det an å lage i ei vanleg
    ildfast form skal tru ?

    Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Har lest litt på Google Anne-Mari. Ser de steker både i vanlige brødformer uten lokk og i ildfast med lokk. Så da kan du bare sette i gang med bakinga og steke i det du har. Lykke til :)

      Slett