søndag 4. mai 2014

Hjemlagd ertersuppe

Inspirert av en kompis har jeg lagd ertesuppe for første gang.
Sist jeg lagde så billig mat da kokte jeg løksuppe.

I suppa har jeg brukt:
1 svineknoke (50% rabatt på Mega pga holdbarhet 8.mai) til kr 15
1 pk tørkede erter kr 7,90
1/2 purre
1 løk
5 poteter
Pepper

Ertene lå i vann over natta.
La knoka i en stor kjel og tømte ertene oppi.
Kokte opp og skummet av.
Tilsatte finhakket løk.
Satte på lokk.
Kokte i ca 3 timer.

Løftet ut knoka,
tilsatte strimlet purre og poteter i biter.

Strimlet kjøttet og hadde det tilbake i kjelen.
Kokte ca 30 minutter til.


Suppa smakte kjempegodt :)

Har fryst ned mesteparten i bokser,
kjekt med lettvint middag i fryseren.
Har spart igjen så vi har til middag i morgen.

Anbefales!


3 kommentarer:

  1. Å, det hørtes godt ut.
    Så flink du har vært.
    Synes bare jeg sr alle neserynkene til resten av familien om
    jeg skulle servere dem ertesuppe, kommer liksom ikke unna ertene der.

    Fine dager til deg!
    - AC

    SvarSlett
  2. Leste om ertesuppe et sted og skulle handle det inn på forrige stor shopping men glemte det. Men nå skal det noteres ned med en gang - må jo skrive alt ned :P :)

    Ser kjempegodt ut :)

    Ønsker deg en fin uke Mona

    Klemmer fra Monica

    SvarSlett
  3. Dette så virkelig godt ut !!!
    Syns hjemmelaget ertesuppe er helt nydelig ...
    men lenge siden jeg har laget det ..

    Jeg har lagt meg til som følger hos deg ..stikker snart innom igjen.
    Ha en fin helg !

    SvarSlett