søndag 3. mars 2013

I kveld blir det burger til middag

Bare vi blir sultne
skal vi spise tvers igjennom hjemmelagde
burgere.
Har faktisk bakt hamburgerbrød i dag.
Scorer vel bra med husmorpoeng på det eller???

Planen var egentlig og bake de etter en
oppskrift som sto på Dagbladet sine nettsider, eller var
det VG. Hmmm, samme det...
Deigen skulle da heve over natten så planen var å lage
deig i går kveld.
Men den krevde romtemperert smør,
her var alt kjøleskapskaldt så da
slumpet jeg sammen dette:

ca 3 dl grov sammalt hvete
1/2 pose tørrgjær
salt
bittelitt sukker - slik at gjæren blir lykkelig
en dæsj hvetemel ca 2 dl
Blandet det tørre.

Smeltet en klatt med smør ca 50 g
+ ca 2 dl melk & 1 dl vann - tømte dette oppi det smelta smøret.
Tømte dette oppi det tørre (husk ikke varmere enn kroppstemp) og startet kjøkkenmaskinen.
Tilsatte 1 egg.
+ en del hvetemel til... 
til deigen ble
smidig og fin.
Lot den gå i maskinen i ca 5 min.
Så hevet den en stund, til den ble dobbelt så stor.
Lagde 8 store burgerbrød,
lot de etterheve en 1/2 times tid.
Penslet med vispet egg før steking, for at de skulle bli litt blanke.
Stekte de ca 18 minutter på 180 grader.


Burgerne lager jeg av karbonadedeigen som ble malt
av den 1/2 kalven jeg kjøpte før jul.
Godt å ha fryseren full av den slags.
Med eltekrok på kjøkkenmaskinen er det enklest synes jeg,
kan selvsagt røre inn for hånd også.

Her har jeg blandet inn
salt
pepper
tabasco
en vannskvett
1 egg


Dressing skal jeg lage av majones og sennep.
Tror dette blir snadder middag - eller kveldsmat...
klokka går den ser jeg.


Et lite glimt fra kjøkkenhylla.
Salt & pepper i Emalox.
De er så fine.

2 kommentarer:

  1. ojoj, skikkelig score på husmorskalaen det!!
    Smaker helt sikkert himmelsk! Bon apetitt!!!

    SvarSlett
  2. Det smaker jo bare sååå mye bedre når det er hjemmelaget! Og de hamburgerbrødene så skikkelig gode ut.

    SvarSlett