lørdag 3. august 2013

Piroger med kjøttsaus

Inspirert av nyeste Tara Smak
har jeg bakt piroger i dag.
Mange år siden sist jeg bakte det, muligens på skolekjøkkenet...
Disse er ihvertfall mer spicy enn de jeg spiste i tenåra.


Et fint matmagasin, med de fineste bilder.

Jeg bruker stort sett oppskrifter til inspirasjon.
Følger aldri oppskriftene til punkt og prikke, men hvis du har lyst til å bake piroger etter å ha lest
innlegget mitt så skal du få en oppskrift:

Blandet det tørre:
En dæsj hvetemel
ca 1 ts salt
ca 1 ts sukker
1 pose tørrgjær

Smeltet 50 gram smør
Tømte 5 dl melk i det smeltede smøret.
Smøret ble da kaldt (ikke 37 grader)
Tømte det i bakebollen og eltet deigen.
Fyllte på med hvetemel til deigen ble fin i konsistens.
Lot den elte ca 5 minutter etter at den hadde fått ønsket konsistens.
Satte den til heving med et håndkle over - til den ble dobbelt så stor.

Kjøttsausen:

1 pk karbonadedeig
1 rødløk
litt hvitløk
1 rød chili
pepper
-
stekes

Tilsatte ca 11/2 dl vann og 3 ss tomatpuré.
Lot dette stå å putre en halvtimes tid.


Delte deigen i 16 emner.


Rullet ut deigen til små rundinger - ca 15 cm i diameter.
Tok på litt av kjøttsausen.
Brettet deigen over til en halvmåne, og klemte rundt kanten med gaffel.

Satte stekovnen på 225 grader. 
Lot de etterheve mens ovenen ble varm.
Penslet med vispet egg.
Mine hevet seg litt vel mye, slik at kanten jeg hadde laget med gaffel ble borte..


Litt vel høye, men pytt pytt.


De smakte kjempegodt :)


Disse egner seg både som matpakke, ta med på tur, servere i barneselskap (hvis man reduserer chilien) - eller som enkel middag... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar