onsdag 10. juli 2013

En slags limonade

Har lagd en frisk limonade,
som ikke smaker så altfor surt.


Etter å ha lest en haug i oppskrifter kjøpte jeg 10 sitroner og 2 lime.


Var egentlig snasent som pynt på benken... men nå hadde jeg jo en annen plan.

Etter å ha lest masse oppskrifter så lagde jeg min egen versjon.
Synes noen var for detaljerte og tok for lang tid, mens andre virket alt for enkle...

Kokte opp 2,5 dl vann og ca 4 dl sukker - til sukkeret var oppløst.
Vasket og skrubbet bort voks på 5 sitroner og 2 lime.
Brukte en potetskreller og skrellet skallet av de jeg hadde vasket.
Puttet det oppi sukkerlaken og lot det trekke ca 20 minutter.


I mens dette sto på plata skviset jeg saften ut av 9 sitroner og 2 lime.


Etter ca 20 minutter tok jeg laken av plata og silte fra skallet.
Tilsatte så lime/sitronjuicen.
Lot det stå til avkjøling.
Dette blir en ganske konsentrert blanding.

Fikk uvenetet besøk i dag,
blandet "limonadekonsentratet" ut med Ramlösa med sitornsmak og
Zingo appelsinbrus.
Neste gang skal jeg prøve med nøytralt mineralvann med kullsyre.
Dette ble friskt og kjempegodt.
Ikke så surt som en del limonader som får ferdigkjøpt.
Med litt kullsyre oppi blir det også liv i drikken.
Bilder rakk jeg ikke ta før muggen var tom...
Den 10´ende sitronen endte som garnityr.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar